Glada dagar i skolans värld och nu är det äntligen dags för ett avslutande prov på en tid av revolution. Här nedan följer en sammanfattning av det ni ska kunna på provet. Tänk på att också tänka själva! Försök att öva på formuleringar kring kluriga frågor. Försök förklara varför något händer och resonera kring om det är bra eller inte. Vad tycker du?
Vi hoppade från den franska revolutionen som mycket handlade om idéer till den industriella som mer handlade om att tillverka prylar bättre, fortare och billigare.
Det egna jordbruket effektiviserades på flera sätt när befolkningen ökade och behövde mer mat. De som inte längre behövdes flyttade ofta till städerna för att hitta något nytt att jobba med.
Människan är kreativ och vill inte sitta sysslolös allt för länge och kommer då på nya saker att göra. Dessutom har människan vid dessa tillfällen skapat nya behov där saker som inte tidigare funnits "plötsligt" behövs av allt fler.
Hemindustrin effektiviseras och alla rbetare samlas på ett ställe, i en fabrik för att kunna tillverka mer, snabbare och billigare. Organisation, minskat spill och billigare lokalkostnader är exempel på varför fabriken är bättre än hemindustri.
Nya uppfinningar dyker upp. Däribland den flygande skytteln och "Spinning Jenny" som revolutionerar tygindustrin. Spinning Jenny ersatte 4-8 arbetare i ett nafs och kanske var det därför som ordet sabotage börjar användas efter incidenter i fabriken.
Ångmaskinen som James Watt förfinar och börjar utnyttja till en snurrande rörelse är revolution! Det snurrande hjulet i fabriken, på ångfartyg och på lokomotiv gör att fabriken nu kan ligga var som helst.
Det som behövs för tillverkning är
- Kraft (energi)
- Arbetskraft
- Råvaror
- Marknad (där produkten säljs)
Järnet blir bättre och billigare och behövs i fabrikens maskiner och i samhällets infrastruktur (vägar, broar osv).
Kolet är den viktigaste energikällan men det är dyrt att framställa kol från trä så därför börjar man bryta stenkol istället. Var finns det?
Stålverket lägger man där energikällan finns så därför hamnar de vid kolgruvorna.
Kolgruvan var farlig och smutsig och arbetarna som bodde vid gruvans chakt mådde inte alltid så bra. De som jobbade med gruvdrift och i industrin levde inte alls lika länge som vi gör idag. Barn tvingades arbeta för att överleva och fick i och för sig lättare jobb som vakt vid gruvan men det var ett hårt liv. Var man liten så fick man också en liten lön...
Arbetarnas arbetsmiljö börjar uppmärksammas och nya lagar kommer 1842 för att förbättra villkoren för hur människor kan behandlas.
Transportbehovet ökar allt mer och vägarna förgbättras men nu slår också järnvägen igenom. Naturligtvis behövs ännu mer järn och i detta tar utvecklingen fart något alldeles oerhört. Ångbåtar tar över handelsvägarna från segelfartygen. Går detta att stoppa och vill vi det?
Varför skulle det vara bra att stoppa utvecklingen och varför skulle det vara nödvändigt att se till att den fortsätter som den gör?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar