tisdag 14 december 2010

År 8: Resurser och Näringar - Uppgiften här!

Planering i SO, geografi
Resurser och näringar
I det här arbetet jobbar vi med resurser och näringar och hur det ser ut i Norden. Vi kommer att ha genomgångar där det beskrivs vad detta är och hur det ser ut i vårt eget land samt vad våra nordiska grannländer har för resurser och hur dessa används.

Vad ska eleverna kunna?

• Känna till de viktigaste näringarna och hur människan nyttjar dessa samt hur detta påverkar vår miljö (G)

• Kunna sammanställa olika kunskapskällor (G)

• Känna till hur samhälleliga omvälvningar påverkat Sveriges utveckling mot ett demokratiskt och ekonomiskt starkt välfärdssamhälle (G)

Tidsåtgång
Avsnittet kräver 16*60 minuter. Lärarledda genomgångar: 6*60 min. Elevarbete: 8*60 min. Diskussioner och avslutning 2*60 min.


Hur jobbar vi?
Inledning
Arbetet inleds med att läraren går igenom de mål som eleven ska nå utifrån läroplanen. Vi tittar också på upplägget rent tidsmässigt och hur många veckor vi har på oss samt hur arbetet ska redovisas.

Uppstart
Vi går igenom målen tillsammans och kopplar dem till uppgiften som sådan. Därefter är det avsatt ett par lektioner för lärarledd genomgång av avsnittet.

Elevarbete – Vad ska eleven göra?
Eleverna jobbar med hjälp av boken i geografi för år 8 där avsnittet tas upp. Vi kommer at jobba med avsnitten ”Resurser och näringar” samt avsnittet om ”Norden” i ett och samma arbete där tonvikten ligger på arbetet med Resurser och närningar.

Eleverna kan välja att jobba med avsnittet utifrån att de ska göra ett prov på avsnittet eller så jobbar de utifrån att de ska göra en inlämning efter arbetets slut. Välj 1 eller 2 nedan.


1. Väljer man att göra prov så ska sidorna 161-233 läsas eftersom det är allt detta vi avhandlar.


2. Väljer man att göra en inlämningsuppgift så är det följande frågor som ska jobbas med.

• Vilka är basresurserna i de Nordiska länderna?

• Vilka resurser har gjort de nordiska länderna rika?

• Hur har resurser och näringar förändrats över tid? Från före industriella revolutionen till idag.

• Hur ser framtiden ut för de nordiska länderna? Vad ska de satsa på i framtiden?


• Glöm inte att ha egna åsikter och förklara varför du tycker som du gör.



Uppföljning och påfyllning
Vid lämpligt tillfälle fyller vi på med information om de nordiska länderna som eleverna kan ha som utgångspunkt när förändring över tid ska beskrivas och när eleven ska fundera över hur framtiden ser ut för de nordiska länderna.

Redovisning
Antingen gör eleven prov på måndag i vecka 50 eller så lämnas inlämningsuppgiften in denna dag. Vi diskuterar kort resultatet under första lektionerna i vecka 2.


Hälsar

Lars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar