Planering i samhällskunskap för år 7
Massmedia
Vi jobbar utifrån boken ”Samhälle i dag”, sol 3000 på sidorna 120-145
Vilka mål ska eleverna nå för godkänt?
• Känna till olika former av media.
• Kunna granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor.
Vad jobbar vi med?
• Vad massmedia är
• Massmedias uppgifter
• Vad en bra nyhet är
• Propaganda
• Betydelsen av att information nästan alltid är vinklad
• Vad det innebär att vara källkritisk
• Vilka lagar som styr media
• Hur en nyhet färdas från händelse (avsändare) till mottagare
• Etiska regler (vad etik är)
• Vad manipulation innebär eller att ljuga med text och bild
Tidsåtgång
Avsnittet kräver 6*60 minuter inför provet samt en lektion för prov / redovisning.
Hur jobbar vi?
Inledning
Arbetet inleds med att läraren går igenom de mål som eleven ska nå utifrån läroplanen. Vi tittar också på upplägget rent tidsmässigt och hur många veckor vi har på oss samt hur arbetet ska redovisas.
Uppstart
Vi går igenom målen tillsammans och kopplar dem till uppgiften som sådan. Därefter är det avsatt ett par lektioner för lärarledd genomgång av avsnittet.
Elevarbete – Vad ska eleven göra?
Eleverna jobbar med hjälp av boken i samhällskunskap för år 7 där avsnittet tas upp.
Eleverna följer med på lektionerna och antecknar under genomgångar. Eleven bör vara aktiv och hänga med i, och delta i diskussioner under lektionstid samt göra de övningar vi jobbar med under lektionerna.
Inför prov förväntas eleven läsa på och ska ges möjlighet att göra detta i god tid.
Vid inlämningsarbete ska eleven ges möjlighet att fråga och få hjälp med hur arbetet ska skrivas och ungefär vilken omfattning som förväntas. Eleven ska då jobba med sitt eget arbete under lektionstid samt på annan plats vid behov.
Uppföljning och påfyllning
Vid lämpligt tillfälle fyller vi på med information som kan ge eleverna ytterligare fördjupning i ämnet och som kan ge fler uppslag till det egna arbetet eller för att kunna svara mer ingående på prov.
Redovisning
Vid prov görs detta samlat i klass under ett lektionstillfälle. Får eleven inte godkänt på provet så har eleven möjlighet att göra provet på omprovstillfälle. Eleven anmäler sig till detta.
Vid inlämningsuppgift ska uppgiften redovisas kort om inte annat anges. Uppgiften lämnas dessutom in skriftligen vid detta tillfälle.
Hälsar
Lars
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar