tisdag 2 mars 2010

År 8: Miljöuppgiften

Hur påverkar människan miljön? År 8


redovisning tisdagen den 16/3, vecka 11

Utgångspunkt

Vi utgår ifrån vår närmiljö när vi funderar över hur vi människor påverkar miljön. Vi funderar kring vår egen närmiljö och vilka andra som påverkar den.



Till en början så gör vi en tankekarta tillsammans där eleverna kan fylla i sådant som har med miljöpåverkan att göra.



Eftersom det mesta som vi människor gör också påverkar miljön så kan man faktiskt undersöka nästan vad som helst.



Vi fokuserar på och lägger mest krut på att beskriva lösningar på de problem som vi undersökt.

Saker att tänka på

• Vad som helst kan undersökas. Miljö kan vara det som vi uppfattar som snyggt och fult samtidigt som det kan handla om något som är farligt och giftigt för människa och miljö.

– Bestäm dig för vad du vill undersöka.



• Miljön påverkas av alla på olika sätt. Varje enskild person påverkar, grupper av människor påverkar, företag påverkar och alla tillsammans påverkar på global nivå.

– Bestäm dig för vem eller vilka du vill undersöka.



• Miljön påverkas både på kort- och på lång sikt där det som verkar bra idag kan vara dåligt om 100 år.

– Se till att du funderar över hur det du undersöker påverkar miljön både på kort- och på lång sikt.



• För att inte fastna i problemen så är det viktigt att du har förslag på lösningar på de miljöproblem som du ställs inför.

– Skriv förslag på lösningar och beskriv hur miljön blir bättre av dessa förslag.



Hur ska arbetet redovisas?

Hur du vill redovisa bestämmer du själv. Du kan lämna in ditt arbete skriftligt eller via din egen blogg. Kanske vill du göra ett skådespel eller en film? Du kan göra intervjuer eller faktastudier.



Gemensamt för alla är dock att resultatet ska dras för klassen där det du kommit fram till presenteras kort.



Tid?

Arbetet pågår i tre veckor (9 lektioner), där den sista lektionen används till redovisning. Arbetet inleds med ”brainstorming” och besked från elev vad som ska undersökas. Detta ska vara klart redan under andra lektionen. Arbetet skrivs löpande under de veckor eleverna har till förfogande. Respons ges direkt via bloggen eller skriftligen när elev vill att läraren ska titta igenom arbetet. Avstämning sker under andra veckan för att kontrollera hur arbetet går.





Miljöarbetet, sammanfattning

Uppgift: Skriv om miljöpåverkan nära dig.

Arbetssätt: Eget skrivande, på lektion och annan tid.

Redovisning: Skriftlig inlämning eller bloggskrivande + muntlig redovisning av resultat på lektion.

Tid: 3 veckor, redovisning tisdagen den 16/3, vecka 11.







Hälsningar Lars Thim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar