onsdag 10 mars 2010

År 9: I/U-landsuppgiften

För dig som ska göra uppgiften om I- och u-länder i världen så kommer här en sammansatt uppgift där vi väver ihop både samhällskunskap och geografi. Samhällskunskapsdelen handlar om världsekonomi och geografin handlar om fattiga och rika. Det låter som om det hör ihop ganska bra så varför inte göra en uppgift av det istället för två.

Under de veckor vi jobbar med detta så kommer vi att gå igenom samhällsekonomi och vad ett I- respektive U-land är för något. Egentligen används inte dessa begrepp längre men använder vi dessa historiska begrepp så blir det intressant att även följa utvecklingen och hur omvärlden ser på dessa olika typer av länder.

Samhällskunskap:
Du ska känna till ett antal nyckelbegrepp för att kunna redovisa skillander mellan olika länder.
  • Vad är en ekonomi?
  • Varor, tjänster och informatiion som handelsvaror
  • Det monetära kretsloppet
  • Inkomster/utgifter/bidrag/skatter/avgifter/lönder osv.
  • Hög- och lågkonjunktur samt inflation
  • Olika typer av ekonomier (bl.a. marknadsekonomi och planekonomi)
  • Marknadspriser/konkurrens/monopol
  • Efterfrågan/utbud/jämviktspris
  • Producent - Konsument. Balans / bra för vem?
  • Statlig inblandning
  • Produktionsmedel (råvaror, realkapital, arbetskraft, finanskapital
    Vad ska produceras/Vem bestämmer vad och hur/Vem ska vinna mest(fördelning)?)
  • Den svenska blandekonomins fördelar och nackdelar
  • Import + export = handelsbalans
  • Råvaror - förädlande varor
  • Kunskap, utbildning
  • BNP - BruttoNationalProdukt
  • BNP/Capita
  • Andra sätt att mäta rikedom
  • Globalisering - Bra eller dåligt?
Geografi:
Vad är ett I/U-land? Varför ser världen ut som den gör och hur ska vi göra den bättre för alla?
Du ska känna till ett antal begrepp och hur detta påverkar jordens befolkning.
  • Effektivisering
  • Miljöpåverkan
  • Samhällsförändring
  • Utveckling - Vad är det?
  • Ökande befolkning - Tillgång och problem
  • Vattenproblematik
  • Sjukdomar
  • Mat
  • Ekonomi
  • Naturkatastrofer
  • Utbildning
Allt detta ska smälta ihop i ett arbete där två länder jämförs och där orsakerna till dessa länders status förklaras. Dessutom ska det fattiga landet få hjälp av dig att bli "rikare" och att människorna i landet ska må bättre och känna framtidstro.

Hälsar
Timpan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar